Středočeský kraj posílí železniční spojení s Prahou novými moderními vlaky. Miliardová zakázka přinese 22 nových souprav

Středočeský kraj posílí železniční spojení s Prahou novými moderními vlaky. Miliardová zakázka přinese 22 nových souprav

Jízda vlakem bude komfortnější, cestující ve Středočeském kraji budou přepravovat nové soupravy RegioPanter (EMU 240) s kapacitou 240 míst k sezení. Doplní nebo zcela nahradí dosluhující zastaralé stroje na některých linkách a zároveň budou nasazeny na lince S4 / U4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem a lince spěšných vlaků R41 Praha – Kolín. Na koleje vyjedou v prosinci příštího roku.

“Výhodou těchto souprav je mimo jiné možnost jejich zdvojování, ve špičkách jsou tak schopny nabídnout kapacitu téměř 500 míst na jeden spoj. To může pomoci řešit palčivý problém, železniční doprava mezi Středními Čechy a Prahou zažívá neustále se zvyšující zájem cestujících. Obyvatelé obcí a měst nejblíže k Praze se bohužel denně potýkají s přeplněnými vlaky, do kterých je mnohdy obtížné se vtěsnat. Zvýšení počtu provozovaných souprav tento problém nejen vyřeší, ale zvýší i komfort a napraví dojem z cestování vlakem. Řídíme se daty a ta říkají, že se počet obyvatel v okolí Prahy bude neustále zvyšovat, nasvědčují tomu i rostoucí satelitní čtvrti v okolí obcí,” říká k chystaným změnám krajský zastupitel a místopředseda kontrolního výboru Petr Procházka (Piráti).

Obrovskou výhodou nových Regiopanterů je vybavení zabezpečovacím systémem ETCS, kterým bude v příštích letech řízen a zabezpečen provoz na celé železniční síti ČR. Předejde se tak investicím navíc, protože všechny starší jednotky / lokomotivy bude nutno tímto zabezpečovacím systémem nákladně dovybavit. To se týká i osobních jednotek 471 známých jako City Elephant. Regiopantery jsou uzpůsobeny pro napájení oběma českými trakčními soustavami (3kV DC a 25 kV 50 Hz), což umožní jejich provoz i při plánované konverzi trakčních soustav. Nové vlaky budou samozřejmě pro komfort cestujících vybaveny klimatizací, bezdrátovou Wifi, elektrickými zásuvkami.

Krajští zastupitelé odsouhlasili nasazení nových elektrických jednotek Regiopanter. Dovoluje jim to opce ve smlouvě s Českými drahami, která umožňuje výhodnější nákup prostřednictvím národního dopravce. Dopravce má na dodávku uzavřenou rámcovou smlouvu na 90 kusů a zajistí tak jejich nasazení již od začátku jízdního řádu 2024/2025.

“Doprava po železnici musí být pro Středočechy i nadále tím nejlepším a pokud možno co nejpohodlnějším řešením, jak cestovat mezi bydlištěm a hlavním městem, kam mnozí denně dojíždějí za zaměstnáním, školou, kulturou i úřady. Podpora vlakové dopravy i nadále bude pro vedení kraje hrát prim,” doplňuje Procházka.

V následujících letech dojde k obnově železničních vozidel prakticky v celé síti železnice v kraji. Postupně zcela zmizí staré známé motoráčky řady 810 — Regiomouse a následovat je budou i motorové jednotky řady 814 — Regionova. Tyto stroje budou nahrazeny částečně jednotkami Regioshark a také například motoráky od firmy Stadler.

Roční náklady kraje spojené s posílením dopravy se zvýší o 300 až 500 milionů korun ročně. Tyto finance kraj ročně vynaloží jako kompenzaci dopravci ČD na vyrovnání ztráty. Kraj takto nyní ročně vynakládá zhruba 2,4 miliardy korun ze svého rozpočtu na zajištění dopravní obslužnosti na železnici, čímž umožňuje obyvatelům využívat služby a dopravu v systému PID při stávajících cenách a frekvenci dopravy. Výběr jízdného od cestujících pokrývá jen malou část skutečných nákladů dopravců.

Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Kladno se v žebříčku transparentnosti radnic 100 největších měst umístilo na chvostu

Kladno se v žebříčku transparentnosti radnic 100 největších měst umístilo na chvostu

Spolek Oživení, který tradičně vyhlašuje žebříček transparentního a vstřícného jednání radnic 100 největších měst v Česku vydal svůj žebříček pro rok 2023 – a výsledky Kladna jsou k pláči. Ve čtyřech hodnocených kategoriích (Otevřenost samosprávy, Radniční periodika, Veřejné zakázky a Whistleblowing) se Kladno umístilo na posledním a předposledním místě ve třech z nich. V hodnocení Otevřenosti samosprávy potom obsadilo 36. místo ze sta, v této kategorii magistrát zachránilo to, že publikuje materiály k zasedání zastupitelstva alespoň v poslední den zákonného limitu.

Piráti si zvolili kandidátku na hejtmanku Středočeského kraje, do voleb je povede Lucie Cirkva Chocholová

Piráti si zvolili kandidátku na hejtmanku Středočeského kraje, do voleb je povede Lucie Cirkva Chocholová

Členská základna středočeských Pirátů zvolila jedničkou kandidátní listiny pro krajské volby 2024 svoji předsedkyni Lucii Cirkva Chocholovou. Zaměřit se chce především na efektivní fungování kraje a řešení nedostupnosti veřejných služeb ve zdravotnictví, v sociální oblasti i ve vzdělávání, které s sebou přináší překotný rozvoj některých regionů kraje. Celkem byly na lídryní nominovány čtyři ženy.

Kladenský "piškot" má své vady na kráse

Kladenský "piškot" má své vady na kráse

Kročehlavský dvoukruhový objezd, kterému málokdo už řekne jinak, než „Piškot“ (i když přezdívek má celou řadu), slaví v srpnu rok od svého otevření. Od jeho prvního představení jsme poukazovali na řadu nedokonalostí a potenciálních dopravních problémů, které by se rozhodně neměly vyskytovat u takto drahé stavby.