Jana Skopalíková: Středočeský kraj vnímá ochranu přírody jako důležitou součást kulturního chování

Jana Skopalíková: Středočeský kraj vnímá ochranu přírody jako důležitou součást kulturního chování

Každý člověk by měl žít v souladu s životním prostředím. Pravidlo, které zní logicky a jednoduše, si ale každý vykládá podle svého. Středočeský kraj se dlouhodobě zaměřuje na to, aby takzvaná environmentální výchova pronikala do škol i mezi obyvatele středních Čech. Cíle environmentální výchovy jsou jasné, ale k jejich dosažení vede dlouhá cesta, která vlastně nikdy nekončí.

Kraj proto ze svého rozpočtu pravidelně podporuje činnost středisek EVVO, tedy environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty. Většina středisek jsou neziskové organizace, další projekty realizují školy. „Ochrana přírody by měla být součástí kulturního chování člověka. Snažíme se o to, aby se prostřednictvím různých výukových a zábavných programů v dětech budoval vztah k přírodě už odmalička. Ekocentra nabízejí zajímavé programy už pro nejmenší děti z mateřských škol, ale i projekty pro starší žáky nebo vzdělávací akce pro pedagogy. Kromě toho pořádají spoustu přírodovědných procházek, přednášek a jiných akcí pro veřejnost. Většina z nich funguje i jako ekoporadna,“ uvedla krajská radní pro oblast životního prostředí a zemědělství Jana Skopalíková (Piráti).

Krajských středisek, respektive ekocenter, je pět: Podblanické ekocentrum ČSOP Vlašim, Ekocentrum Huslík v Poděbradech, Naučné středisko ekologické výchovy Kladno-Čabárna, Ochrana fauny ČR Hrachov u Sedlčan a Ekologické centrum Orlov v Příbrami. Souběžně s některými středisky fungují i stanice pro handicapované živočichy. Středočeský kraj podporuje Ochranu fauny ČR Hrachov, ZO ČSOP Vlašim, ZO ČSOP Pátek, AVES Kladno a ZO ČSOP Rokycany. Stanice každoročně pomohou ošetřit dohromady až tisíce jedinců. Někteří se po ošetření a rekonvalescenci mohli vrátit zpátky do přírody. Ti, pro které zranění představuje trvalý handicap, na stanici zůstávají. Například v záchranné stanici ČSOP Vlašim se v roce 2021 podařilo opět překonat rekord v počtu přijatých živočichů. Péčí zde prošlo přes 960 jedinců. Přes 270 živočichů se podařilo vypustit do volné přírody a 157 jich zůstalo v péči. Někteří zde pouze strávili zimu a jiní zůstávají k expozičním účelům. Jak postupovat při nálezu zraněného živočicha najdete v samostatném infoboxu u článku.

V roce 2022 poskytl Středočeský kraj na projekty EVVO celkem 7 milionů korun. Žadatelé předložili projekty například na vybudování nových naučných stezek, případně jejich rozšíření. To je případ naučné stezky v Dobšicích na Nymbursku. Zdejší naučná Stezka malého Dobše začíná u keltského opidda. Odtud vyrazíte Dobšicemi do krásné přírody Polabské nížiny. Cesta kolem Cidliny je dlouhá 2,2 km, takže ji bez problému zvládnou i malé děti.

Dotace na environmentální výchovu bude Středočeský kraj rozdělovat i v roce 2023, zpravidla to bývá během ledna. Připraveno je opět 7 milionů korun. Žádosti mohou podávat právnické osoby, nestátní neziskové organizace, obce, ale i fyzické osoby. Veškeré informace najdete na webových stránkách Středočeského kraje v sekci Životní prostředí. „A dobrá zpráva na závěr – pro příští roky chceme zajistit i více peněz pro záchranné stanice pro zvířata. Zajištění péče o handicapovaná zvířata považujeme za velmi významnou součást environmentální výchovy. Peníze jsou potřeba na zajištění komplexní péče, od první pomoci, veterinární ošetření, léčebnou péči až po rehabilitaci a přípravu na vypuštění, případně na péči o živočichy, kteří zůstanou ve stanici,“ uzavřela radní Skopalíková.

JAK POSTUPOVAT PŘI NÁLEZU ZRANĚNÉHO ŽIVOČICHA

  • Před každým zásahem přemýšlejte, zda je nutná pomoc člověka. Ne u každého zvířátka sedícího v trávě tomu tak je.
  • Seberte jen viditelně poraněná zvířata.
  • Nenechávejte si nalezená zvířata doma, vždy se obraťte na pracovníky nejbližší záchranné stanice, kde si zvíře převezmou a poskytnou mu náležitou péči.
  • U nalezených ptáčat většinou stačí vyzvednout je na vyvýšené místo, kde je rodiče najdou a nakrmí (můžete se o tom přesvědčit, pokud ptáče budete chvíli pozorovat z úkrytu nebo dostatečné vzdálenosti).
  • Malých zajíčků, srnčat, kolouchů a dalších podobných mláďat se nedotýkejte a nechte je na místě. Matka není daleko a po určité době se k mláděti vrátí, aby jej nakrmila.
  • Dbejte o svou bezpečnost – zvíře může být nakaženo chorobou přenosnou na člověka
Sdílení je aktem lásky

Další podobné články

Kladno se v žebříčku transparentnosti radnic 100 největších měst umístilo na chvostu

Kladno se v žebříčku transparentnosti radnic 100 největších měst umístilo na chvostu

Spolek Oživení, který tradičně vyhlašuje žebříček transparentního a vstřícného jednání radnic 100 největších měst v Česku vydal svůj žebříček pro rok 2023 – a výsledky Kladna jsou k pláči. Ve čtyřech hodnocených kategoriích (Otevřenost samosprávy, Radniční periodika, Veřejné zakázky a Whistleblowing) se Kladno umístilo na posledním a předposledním místě ve třech z nich. V hodnocení Otevřenosti samosprávy potom obsadilo 36. místo ze sta, v této kategorii magistrát zachránilo to, že publikuje materiály k zasedání zastupitelstva alespoň v poslední den zákonného limitu.

Piráti si zvolili kandidátku na hejtmanku Středočeského kraje, do voleb je povede Lucie Cirkva Chocholová

Piráti si zvolili kandidátku na hejtmanku Středočeského kraje, do voleb je povede Lucie Cirkva Chocholová

Členská základna středočeských Pirátů zvolila jedničkou kandidátní listiny pro krajské volby 2024 svoji předsedkyni Lucii Cirkva Chocholovou. Zaměřit se chce především na efektivní fungování kraje a řešení nedostupnosti veřejných služeb ve zdravotnictví, v sociální oblasti i ve vzdělávání, které s sebou přináší překotný rozvoj některých regionů kraje. Celkem byly na lídryní nominovány čtyři ženy.

Kladenský "piškot" má své vady na kráse

Kladenský "piškot" má své vady na kráse

Kročehlavský dvoukruhový objezd, kterému málokdo už řekne jinak, než „Piškot“ (i když přezdívek má celou řadu), slaví v srpnu rok od svého otevření. Od jeho prvního představení jsme poukazovali na řadu nedokonalostí a potenciálních dopravních problémů, které by se rozhodně neměly vyskytovat u takto drahé stavby.